Alegerile din India, care durează șase săptămâni sunt încă în desfășurare, iar următorul tur de scrutin va avea loc sâmbătă. Există însă îngrijorări legate de căldura sufocantă care va avea un impact asupra prezenței la vot.
Se așteaptă ca premierul Narendra Modi să câștige un al treilea mandat, partidul său dorind să curteze alegătorii mai tineri, iar pentru a le obține sprijinul, s-a adresat influencerilor din țară.
Conținutul generat de inteligența artificială, inclusiv imagini, înregistrări audio și video, le-a permis politicienilor să intre în contact direct cu zeci de mii de alegători, chiar și liderii politici decedați au fost resuscitați în mod digital pentru a profita de popularitatea lor durabilă.
De exemplu, videoclipuri deepfake cu vedete de la Bollywood care îl critică pe prim-ministrul Narendra Modi au câștigat tracțiune online înainte de a fi retrase.
„Aceasta este prima utilizare pe scară largă a inteligenței artificiale în cadrul unor alegeri”, spune Divyendra Singh Jadoun, care s-a ocupat cu crearea de conținut sintetic pentru campaniile politice. Cu peste 800 de milioane de utilizatori de internet în India, impactul AI asupra democrației rămâne incert.
„Încă nu este clar dacă aceste tactici pot schimba cu adevărat comportamentul la vot”, notează Prateek Waghre, director executiv al Internet Freedom Foundation din New Delhi. El subliniază că partidele politice indiene au fost deja pricepute în a promova anumite narațiuni și mesaje înșelătoare. Influența suplimentară a conținutului sintetic nu a fost încă pe deplin înțeleasă.
În circumscripții cu aproximativ două milioane de alegători fiecare, Jadoun și echipa sa au creat avataruri de inteligență artificială care se adresează alegătorilor pe nume cu mesaje personalizate, alături de chatbots cu inteligență artificială care imită vocile liderilor politici pentru a apela alegătorii.
Progresele tehnologice au redus semnificativ costurile de creare a unui astfel de conținut. „În urmă cu patru ani, era nevoie de zile pentru a produce un videoclip de un minut cu AI. Acum, oricine poate crea unul folosind doar o singură imagine și o piesă audio„, spune Jadoun.
În timpul campaniei electorale din Tamil Nadu, AI l-a readus pe Muthuvel Karunanidhi, un lider proeminent al partidului Dravida Munnetra Kazhagam, care a murit în 2018, pentru a-l lăuda pe fiul său, M.K. Stalin, actualul ministru-șef. Acest lucru a urmărit să energizeze susținătorii partidului.
Cu toate acestea, dezinformarea rămâne o provocare semnificativă. Recent, videoclipuri deepfake cu vedetele de la Bollywood Ranveer Singh și Aamir Khan care criticau guvernul și susțineau Partidul Congresului din opoziție au devenit virale înainte de a fi dezmințite. Un alt videoclip deepfake a afirmat în mod fals că liderul Congresului, Rahul Gandhi, a demisionat, folosind o voce generată de AI pentru a susține dezinformarea.
Jadoun menționează că respinge deseori solicitările de a crea videoclipuri deepfake menite să defăimeze adversarii politici. „O tactică obișnuită este de a schimba fața unui adversar pe o declarație controversată pe care acesta nu a făcut-o niciodată. O alta este să le clonezi vocea pentru a-i face să spună lucruri pe care nu le-au făcut niciodată”, explică el.
Comisia Electorală din India a avertizat partidele politice să nu folosească inteligența artificială pentru a răspândi dezinformări, dar măsurile de reglementare lipsesc încă. „Conștientizarea este crucială”, spune Jadoun. „Dacă un videoclip stârnește emoții puternice, spectatorii ar trebui să facă o pauză înainte de a-l împărtăși”.
Jadoun se asigură că videoclipurile sale sunt etichetate ca fiind „generate de AI .”, iar chatbots se declară ca voci generate de AI.
AI este, de asemenea, utilizat în moduri mai puțin controversate. În Tamil Nadu, versiuni AI ale lui Modi cântând cântece populare în limba tamilă au ajutat la extinderea atracției sale, prezentându-l ca fiind mai accesibil. „Acest conținut s-ar putea să nu influențeze alegătorii mai în vârstă, cunoscători de politică, dar ar putea avea un impact asupra alegătorilor mai tineri”, spune Muralikrishnan Chinnadurai, un verificator de fapte din acest stat.
În afară de AI, partidele politice se folosesc, de asemenea, de influencerii din social media în campaniile lor. Având în vedere că India are cel mai mare număr de utilizatori YouTube și Instagram la nivel global, influencerii joacă un rol esențial în implicarea alegătorilor.
BJP, cunoscut pentru abilitățile sale în social media, pare să fie lider în această strategie. Înaintea alegerilor, Modi a premiat 24 de influenceri proeminenți din social media în cadrul primei ceremonii a Premiului Național pentru Creatori, promovând „povestitorii unei Noi Indii încrezătoare și asertive”. Criticii consideră că aceasta este o încercare de cooptare a influencerilor pentru a sprijini campania electorală.
Unitățile BJP de stat au organizat întâlniri cu influenceri pentru a răspândi realizările guvernului. Pe parcursul anului trecut, politicieni și miniștri proeminenți au acordat interviuri influencerilor, ceea ce a condus la îngrijorări cu privire la natura acestor interacțiuni.
„Această evoluție este îngrijorătoare. Aceste interacțiuni diferă în mod semnificativ de interviurile jurnalistice tradiționale, lipsind adesea interogatoriile critice. Influencerii transmit apoi mesajul politicianului către publicul lor fără a fi contestați„, spune Waghre. El avertizează că această tendință ar putea duce la o scădere a dependenței de mass-media tradiționale, ceea ce reprezintă o provocare în materie de reglementare.
Surse: