Tango Autentico la Filarmonica din Arad

tango filarmonica arad10 1
Distribuie:

„Tangoul este mai dramatic, valsul – mai melancolic.” (Analia Selis)


Din nou un concert atipic la Filarmonica din Arad, în această săptămână. O frumoasă intuiție pare să-i sugereze directorului acestei instituții, Laurențiu Muntean, ideea de varietate care sparge tiparele, iar pe de altă parte care confirmă regula, prin excepție (și, dacă ar fi nu doar să facem un joc lingvistic, prin excepțional) de la canonul clasic al repertoriului muzical. Varietatea e caracteristica viului și poate tocmai așa se explică prezența mereu numeroasă a publicului în sala de concert.



Turneul național Tango Autentico a ajuns joi seara la Arad,

aducând cu sine trei artiști de prestigiu din lumea muzicii sud-americane:  Analia Selis (voce), Julián Caeiro (pian și aranjamente muzicale) și Damián Foretic (bandoneón), aflați sub bagheta maestrului Radu Popa, care au concertat alături de Filarmonica din Arad.  Turneul marchează 20 de ani de carieră artistică în România și 10 ani de când Analia Selis și-a dedicat întreaga activitate tangoului, dăruind publicului o serie de proiecte concepute în jurul celui mai pasional gen muzical.



Repertoriul s-a constituit din trei genuri muzicale:

tango – o suită de tangouri celebre argentiniene precum „El choclo”, „Nostalgias” sau „Milonga de mis amores”, alături de piese de tango interbelic românesc, ca „Nunuțo”, „Ce faci astă seară tu?”, „Habar n-ai tu”, vals și milonga (gen muzical sud-american, considerat precursor al tangoului, după unii derivând din variate ritmuri africane).

Publicul s-a aflat în prezența unei manifestări artistice frumos gândite, care a îmbinat intrepretarea muzicală cu un text explicativ binevenit, tot din partea interpretei, precum și cu intervenția sensibilă, dar și plină de aplomb a dirijorului. Toate acestea au transformat spectacolul într-un adevărat dialog între artiști, respectiv între scenă și public care a intervenit prin aplauze binemeritate. 



Analia Selis este nu doar o bună cunoscătoare a muzicii sale natale, dar și o surprinzător de bună cunoscătoare a variantei românești a genului muzical abordat, față de care a dovedit mult respect, apreciind atât valoarea muzicală a acestuia în sine, cât și interpretarea care i-a dat viață prin intermediul diverșilor artiști de-a lungul vremii. Astfel, s-au perindat de-a lungul spectacolului nume celebre de compozitori și interpreți argentinieni (de pildă, cel al lui Astor Piazzolla). Au trezit plăcute amintiri publicului nume celebre ale unor intrepreți din perioada interbelică, precum Maria Tănase, dar și a celor din anii 70 și 80 care au preluat variante ale acestui gen muzical, precum Mihaela Mihai sau Corina Chiriac, care au iscat evocări din tinerețe unora dintre spectatori.

Analia Selis este un artist complex, care îmbină calități vocale specifice interpretării acestui gen muzical (dovedind un ambitus generos și elegant), cu o expresivitate lirico-dramatică menită să transmită intensitatea trăirii, specifică tangoului. Poezia interpretării muzicale e îmbinată cu o adevărată poezie a rostirii explicative, menite nu doar să readucă aminte cunoscătorilor poveștile care stau în spatele pieselor interpretate, cât și să inițieze publicul mai puțin cunoscător în tainele acestui gen muzical. Rămân memorabile, în acest sens, cuvintele prin care Analia Selis își începe spectacolul, insistând asupra faptului că tangoul este o artă ca oricare alta, și de aici virtuțile sale estetice. 

Artista spune mai întâi povestea vieții sau legenda care stă în spatele pieselor interpretate. Analia Selis se încăpățânează să găsească rădăcinile muzicale sau anecdotice ale acestora, căutând locuri și oameni care au constituit contextul nașterii creațiilor sau dialogând cu foști interpreți ai genului, toate acestea în spiritul exprimării autenticului și a respectului față de arta căreia îi dă viață pe scenă. Pe de altă parte, povestea cântecului devine parte din povestea vieții artistei. 

Dacă tangoul este muzica ce  transmite un mesaj de viață, viața cântecului devine parte din viața personală, și invers. Analia Selis comunică și se comunică prin cântec. Există așadar și o poezie a rostirii de sine: interpretarea scenică muzicală e dublată de un transfer de experiență dinspre viața proprie spre viața publicului, care se recunoaște în ea. 

Acesta este unul dintre secretele succeselor Analiei Selis și, până la urmă, marele secret al artei în genere, care e cu atât mai valoroasă (dicolo, evident, de virtuțile estetice intrinseci), cu cât e mai mare impactul ei asupra sufletului nostru, pe care-l face să rezoneze în vibrația universalității.


Analia Selis:

Stabilită din anul 2003 în România, după studii muzicale urmate în țara sa natală (Argentina) și la Longy School of Music  – Boston (S.U.A), artista a fost inițial apreciată ca interpretă de pop latino-american și a devenit cunoscută publicului român după obținerea premiul al III-lea la Festivalul Internațional „Cerbul de Aur” (2004). Din 2014, Analia a ales o nouă cale de exprimare artistică: tangoul, genul muzical fascinant și pasional născut în Argentina. În 2022, Comitetul Interministerial Argentinian i-a acordat distincția de „Country Brand Ambassador”, ca rezultat al contribuției sale la construirea identității naționale argentiniene în străinătate.


Julián Caeiro:

Pianist, compozitor și aranjor specializat în tango, s-a născut în Buenos Aires (Argentina), urmând studii muzicale la Conservatorul Național de Muzică „Carlos López Buchardo” (IUNA), Școala Populară de Muzică din Avellaneda (EMPA) și Universitatea Națională din Lanus (UNLA). A efectuat turnee în Germania, Elveția, Franța, Italia, România, Statele Unite ale Americii, Japonia, China, Brazilia, Chile și Uruguay, participând la producții majore de muzică argentiniană și muzică clasică. În 2018, a realizat aranjamentele orchestrale pentru „Symphonic Tango II”, un proiect al Analiei Selis.


Damián Foretic:

Bandoneonist și compozitor argentinian dedicat interpretării, predării și promovării tangoului și a muzicii argentiniene, a împărțit scena cu personalități ale culturii argentiniene. În calitate de membru al companiei „Tango Pasión”, dar și în proiecte proprii, a realizat turnee în peste 100 de orașe din întreaga lume. În prezent este foarte activ ca profesor și interpret, organizând ateliere de improvizație, introducere în tango și bandoneon. 


Radu Popa:

Dirijor, compozitor și pianist născut la București. Inițial dirijor al Filarmonicii din Craiova, mai apoi al Filarmonicii din Giurgiu, iar începând cu anul 2007 dirijor al Filarmonicii Banatul din Timișoara. Prezențele sale concertistice se regăsesc atât pe scenele românești de concert, cât și pe cele din străinătate. Repertoriul său este bogat și divers, acoperind o paletă estetică eterogenă, de la muzica veche până la creațiile muzicii contemporane.


Genul milonga (muzica) – exemplificare (sursa: youtube) 

https://www.youtube.com/watch?v=1n2vkEbjcy8&list=PLyXF-rA4ln7a-F0Xi2xXZNtiG_8SXQQNR

Genul milonga (dans) – exemplificare (sursa: youtube) 

https://www.youtube.com/watch?v=To0swZn-uCU


 

 

Categorie: Cultură
Etichete: analia selis, Damián Foretic, Filarmonica din Arad, Julián Caeiro, milonga, Radu Popa, Tango
Distribuie:
Articolul anterior
GHIȚĂ FALCĂ PLEACĂ DIN ARAD… cel puțin ca investitor! Neluțu Varga l-a cooptat pe „faraonul europarlamentar” aflat în campanie electorală ca potențial cofinanțator la CFR Cluj
Articolul următor
[CRITIC GUEST] Adrian Alui Gheorghe: „Cercul poeților dispăruți, reloaded”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

basil muresan

Jocuri erotico-politice actualizate

Pentru că s-a terminat prima săptămână de concediu, și probabil v-ați plictisit deja de clasicele cătușe cu bureței și outfituri de doctoriță sau școlăriță jucăușă, vă propun alte role playing,…