ORICE OM URCĂ PE SCARA IERARHICĂ PÂNĂ LA NIVELUL MAXIM AL INCOMPETENȚEI SALE! ( III )
NIMIC NU SE PIERDE, NIMIC NU SE CÂȘTIGĂ… TOTUL SE… ARANJEAZĂ! SAU „FALS TRATAT DE MOAȘTEOLOGIE”…
Motto:
„Hallo, hallo, British fârtați!
Break off drinking, ascultați,
Lângă boi v-alăturați,
Nu vă cruciți, doar vă mirați !…” (Plugușorul englezesc…)
1. Centrul European de Prognoză Meteo pe Termen Mediu
(cu sediul aici, în U.K. – Shinfield, Reading, la o aruncătură de băț de Londra; unde dracu’ altundeva putea să fie ?) avertiza (la inițiativa unui grup de cercetători britanici – ce-mi place!…): FORECAST. În plină vară indiană – cu un scurt intermezzo glaciar – fiind zece a zecea și ora zece a.m. și zi de marți, când sunt trei ceasuri rele…
(a) „Pe frontul de EST (salve, Erich Maria Remarque), nimic nou”: ucrainenii se apără în continuare de invadatorii ruși; Zelenski e la București… Șoșo-Senatoarea de Iași va fi în Parlament, Păzea! Pregătiți o rubașcă bine îndesată pe post de căluș și o camașă de forță!
(b) Pe frontul de MIJLOC toate drumurile duc la… Ieși… nu la Roma! De sâmbăta trecută a început circul cu pelerinajul la moaștele S.F.(!) prea- Cuvioasei Parascheva; sâmbăta următoare va fi paișpe – ziua de cinstire a prea-cuvioasei – Look out! (tot un fel de Păzea!), vine după 13 (sic!)…
(c) Pe frontul de SUD e jale mare: Israelul, atacat perfid de Hamas-ul lui Mohammed Deif (poreclit „Oaspetele”), se pregătește să-i clopăiască zdravăn pe extremiștii palestinieni; din nou vom vorbi „Despre eroi și morminte”(pace! Ernesto Sabato…)?…
Trebuie să revin, aici și acum, cu niște precizări:
A fost, într-adevăr, marți, când îmi dădu o scatoalcă MUZA; între timp s-au mai produs niște evenimente – nu cine știe ce… ADICĂ:
(a’) Zelenski fu pe Dâmbovița, dar de frica Șoșoacei nu mai ținu nici o magistrală cuvântare în fața „celor mai buni fii ai poporului”; măreața Șoșo, ținută oarecum în lesă, se rezumă la a ține în faldurile brațelor o Românie Mare, doar pe holurile Casei Poporului…
(b’) Buluceala prostimii zănatice, rânduită în șiruri kilometrice, continuă la oscioarele prea-cuvioasei Ocrotitoare a Moldovei ce dăduse colțu’ prin sec. XI (Epivata – Tracia Răsăriteană)…
(c’) Masacrul, de-o parte și de alta a frontierei Israel-Fâșia Gaza, luă proporții apocaliptice, divizând lumea în partea civilizată și Rusia & Iran, mass media britanică considerând că – de la Holocaust încoace – nu s-a mai văzut așa ceva… Pardon, întrebați-l pe puțin-Putin…
2. Mic studiu comparativ Islamo-Ortodox. Cei cinci Stâlpi ai religiei Islamice sunt: Shahada – mărturisirea de credință, Salat – rugăciunea, Zakat – milostenia, Sawn – postul din luna ramadan și Hajj – pelerinajul la Mecca.
La românii ortodocși, există tot cinci „stâlpi”: mărturisirea credinței că totul se aranjează, cu pile, de SUS; prea-plecarea capului, că sabia nu-l taie; datul de pomană, dacă se poate, doar la morți; postul permanent la toate, cu excepția pilelii (zisă și macheală); pelerinajul la SFÂNTA PREA- CUVIOASA PARASCHEVA la Ieși… (apoi, unii mai merg și la Sf. Prea-cuvios Dimitrie cel Nou – patronul Bucureștilor – ”… Unde ești tu Țepeș- Doamne?…). Deviza „donatorului de moaște” ar trebui să fie (apud Nichita Stănescu): …Fostul (fosta) de mine, azi sunt …
3. Să rămânem în ton cu cele bisericești.
Mugur Mihăescu (zis Garcea) și Lucien Serre (caricaturistul) comit – la mare distanță unul de altul – o simpatică Blasfemie…
a) Serialul prezentat de Vacanța Mare (cu ani în urmă…) mi-a displăcut prin umorul grosier, oltenesc. O singură excepție, genială, aș spune: „milițianul” Garcea povestește cum că și la ei în sat, la biserică, s-ar afla o capodoperă a picturii – Isus Cristos, autoportret! O definiție mai milițienească a icoanei, zău, n-am mai întâlnit… Într-un interviu, illo tempore, năstrușnicul actor ce-l întruchipa pe Garcea, Mugur Mihăescu, mărturisea: „Se pare că, pe lângă inteligența artificială, prostia naturală este mai puternică”…
b) Am încă în Arad, în biblioteca mea rămasă acolo, o carte de caricaturi a celebrului caricaturist francez, Lucien Serre (nici ăsta nu-i prea purtat pe la … autoportrete…). Cartea se numește Umor negru și oameni în alb. Bănuiți cine sunt ultimii: medicii. Un desen e tare de tot! Am să descriu imaginea: Noaptea de Ajun. La maternitatea din Bethlehem… Sala de așteptare… În prim plan, vite puternic-cornute ce abia așteptau întoarcerea la iesle spre a expira căldură (doar era iarnă …). În planul al doilea, cei trei Magi, fumând nervoși de atâta așteptare; se deduce din scrumierele cu picior înalt, pline de mucuri… Lângă ei, frumos așezate, tămâia, smirna și aurul. În planul al treilea, pe ușa batantă de la Sala de nașteri iese, triumfătoare, moașa, ținând în brațe… doi gemeni!… Ca venitură, în țara lui Sir Winston Churchill, nu pot decât să consemnez (cele de Sus) din cântecul „Le metek” al lui Georges Moustaki (somn lin, prietene !), „…avec ma geule de metek…”: Sould I be damned ! (un fel de „Trăzni-m-ar…”)!... Mda! Ieșirea din ignoranță este – de multe ori – dureroasă, dar și tragi-comică. La noi, la ardeleni, circula un banc (cred că știut de toată lumea…): Cică românul Ion și ungurul Ianci – prieteni vechi și buni – stăteau de vorbă (la o pălincă, adică, unde dracu’ altfel ?). Ion, „treaz ca lumina”, tot mânuia brișca amenințător spre Ianci: „Bă, voi l-ați omorât pe Mihai Viteazul!” Ianci răspunde, „Bine mă, da’ ăsta fost acum patru sute și ceva de ani…”. Ion: „Te tai mă, io acuma am aflat!…”
4. Puțină fizică și metafizică aplicată în MOAȘTEOLOGIE.
Citim pe Wikipedia: Moaștele (relicvele, odoarele) „…pot fi rămășițe din trupul unui sfânt sau al unui fericit, icoane, îmbrăcăminte sau alte obiecte care au ajuns în contact cu sfântul venerat” (în latină – reliquia, în greacă – lipsana). Apoi, „ …moaștele sunt rămășițe, oseminte – adesea mumificate, plăcute la vedere și având un miros plăcut (?!…) – ale unui sfânt sau ale unei persoane cu viață sfântă”… „…prin ele lucrează în chip simțitor harul…”
Ce spune fizica (cele trei legi ale lui Newton) și semnificația ei metafizică în Moașteologie.
a) Principiul I (formulat inițial de Galilei): „Orice corp își menține starea de repaus sau de mișcare rectilinie și uniformă atâta timp cât asupra sa nu acționează alte forțe sau suma forțelor care acționează asupra sa este nulă”.
Metafizica moașteologiei ne va spune:
E nevoie de amendamentul lui Arhimede: un corp scufundat într-un mormânt este împins de „jos” în „sus” cu o forță egală cu greutatea volumul de știință și cultură dislocuit prin ignoranță și prostie. Mai e nevoie și de amendamentul legii conservării și transformării masei și energiei, amendament drastic încălcat: cantitatea (normală!…) de oase și oscioare lăsată de „donatorul/ donatoarea de moaște”, crește exponențial, în funcție de cretinismul în cauză și ardoarea (falsei) credințe. I.e.: la scară planetară avem un volum mai mare de moaște decât cel lăsat normal de cei ce-au dat în primire…
b) Principiul II: „ Modificarea cantității de mișcare (impulsul) a unui corp este direct proporțională cu forța aplicată și are loc pe direcția pe care acționează forța”.
Metafizica moașteologiei ne va spune:
Amendamentul popular „a face din țânțar armăsar” înlătură cu mânie ortodoxă Principiul II: fervoarea „sfințeniei” în fața resturilor celor despre care se spune de mortibus semper bene, aplicată pe direcția răposaților/răposatelor scapă de sub control „rezultatul”, ceea ce confirmă zisa noastră populară de mai înainte și infirmă legile fundamentale ale mecanicii fizice.
c) Principiul III ( al acțiunii și reacțiunii): „Când un corp acționează asupra altui corp cu o forță (numită forță de acțiune), cel de-al doilea corp acționează și el asupra primului cu o forță (numită forță de reacțiune) de aceeași mărime și din aceeași direcție, dar în sens contrar”.
Metafizica moașteologiei ne va spune:
E necesară o nouă abordare, pioasă, care, musai modifică principiul. La acția adoratorului de moaște – și pelerin, pe deasupra – se produce reacția neașteptată a celui/celei ce a dat în primire: JE M’EN FICHE !…
5. Metoda „mini-max” atunci când suferă o transmutație din Teoria economică în MOAȘTEOLOGIE.
Principiul eficienței economice (implicit al rentabilității) spune clar, chiar și pe înțelesul unui analfabet funcțional: o acțiune se dovedește eficientă atunci când, cu mijloace minime – posibile, în condițiile date – se obțin rezultate maxime – posibile, in condițiile date.
Economia moașteologică ne va spune:
În tragedia clasică greacă – pe urmele trecutului pre-religios al omenirii – s-a cristalizat credința: dacă vrei să obții bunăvoința celor de SUS sau de DINCOLO trebuie să faci un sacrificiu. Cu cât acesta este mai important, mai valoros, mai sfâșietor, cu atât va fi mai grozavă pronia… Omul nostru – economicos din fire (mai ceva ca scoțianu’!) va zice (a la Cluj…): Dai trei lei da’ stai în față! Ergo: cât dracu’ o să mă coste o lumânare, două,… niște târâri pe coate și în genunchi… statul la coadă (în noapte, frig, zloată etc.), niște pupături acolo… interminabilul (?) crucit… DACĂ voi primi o răsplată mare, mare, mare… sănătate, bunăstare, pace, fericire, bucurie, … câștig la Loto ș.a.m.d.?. E mizilic față de…!… Iacă și catharsis-ul!
6. Înainte de a mă duce să fac penitența în Iad, trebuie să vin cu niște precizări:
a) Aici e Fine del primo tempo; voi continua acest episod săptămâna viitoare, într-un Secondo tempo, unde voi face Cronica sportivă a Etapei din 14 octombrie (Ziua S.F. Prea-Cuvioasa’). Nu va lipsi nici o inițiere în poezia românească, pentru britanici (Alexandru Macedonski și Ion Barbu) – Ad usum Delphini… Între timp, nu uit că trebuie să mă ocup (tot într-un secondo tempo) de Muierea englezoaică… Deh, vorba „britanicului” – Promettre c’est noble, s’en tenir, c’est bourgeois!
b) În imaginile ce le veți vedea (depinde de calitatea e-mail-ării), veți recunoaște, desigur, evoluția omului, apud Ch. Darwin, printr-o măiestrită ilustrare și metaforizare a lui „…Fostul de mine, azi sunt”: Cimpanzeul privindu-se în oglindă și Cimpanzoaica ȘOȘO, comițând același gest, dar și cu pupăturile adecvate… moaștelor…
Trageți concluzia: clar că e cazul să fiu excomunicat și trimis direct la Dracu’… Poate că acolo voi apuca să pup moaștele lui ȘOȘO…